על תיקון 116 לחוק התכנון והבניה- שינוי מציאות אכיפת חוק התכנון והבניה
ביום 25.10.17, נכנס לתקפו (בכפוף להוראות תחולה והוראות מעבר) תיקון מס' 116 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה- 1965 העוסק בהגברת האכיפה על עבירות בנייה, מתן סמכויות מנהליות לוועדות התכנון והחמרת האכיפה.
תיקון החוק כולל החלפתו של פרק האכיפה הקיים בחוק התכנון והבניה (פרק י') בפרק אכיפה חדש הנועד ליתן בפני מוסדות התכנון המקומיים והמחוזיים כלי אכיפה חדשים ומגוונים לשם הסרת חסמים בתחום דיני התכנון והבניה ויעול האכיפה בתחום זה.
במסגרת התיקון מוקדה האכיפה של חוק התכנון והבניה בשלב המנהלי במטרה לסכל בניה בלתי חוקית בהתהוות. כך, הוספו סמכויות מנהליות וביניהן, צו להפסקת שימוש מנהלי, בוטלה מגבלת 30 הימים לפקיעת צווים מנהליים (אלה עמדו בתוקפם עד אשר יבוטלו ע"י ביהמ"ש או בידי נותן הצו) והורחבו סמכויות המפקחים - תפיסה וכניסה בכוח. בנוסף, ובכפוף להתקנת תקנות מתאימות, יוכלו מוסדות התכנון להטיל קנסות מנהליים בגין בניה בלתי חוקית.
לצד אלו, עודכנו ההוראות העונשיות והסנקציות שניתן להטיל על עברייני בניה במסגרת ההליך הפלילי ע"י יצירת מדרג חומרה והגדלת גובה הקנסות. כמו כן, צומצמה האפשרות להותיר על כנה בניה בלתי חוקית ושימושים אסורים ע"י הגבלת המועדים לדחית ביצוע של צווי הריסה לתקופה של עד 6 חודשים (ו-6 חודשים נוספים במקרים חריגים ומנימוקים שירשמו).
על פניו, מדובר בתיקון דרסטי במישור האכיפה, אשר מרחיב את מגוון כלי האכיפה, שם דגש על אכיפה כלכלית ומניעת ניצול לרעה של הליכי בית המשפט. עם זאת, לשם השגת אכיפה אפקטיבית ידרשו מוסדות התכנון לנקוט בגישה של אכיפה יזומה והיערכות למתן תגובה מהירה לכל איתור של בניה בהתהוות, ואלה, כרוכים בהקצאת משאבים וכוח אדם, אשר במידה רבה אינם מצויים בהישג ידם של מוסדות התכנון.