10 ינואר, 2018
לקהל לקוחותינו
שלום רב,
הנדון: בחירות במועצות האזוריות
לאור שנת הבחירות שהחלה, אנו מתכבדים להביא לכם איגרת מידע זו, המאגדת נתונים שעליכם לדעת טרם שנת הבחירות הקרבה;
המועצה האזורית מורכבת משני רבדים שלטוניים, רובד מקומי ורובד אזורי, כאשר הבחירות למועצות האזוריות מסדירות את שני רבדי השלטון ברשות על ידי בחירות לועד המקומי ביישוב ובחירת נציג הישוב למועצה האזורית בתחומה הוא נמצא. במקביל, כלל תושבי המועצה בוחרים בראש מועצה בבחירות ישירות. עם בחירתו, הופך ראש המועצה האזורית גם לחבר מועצה.
מועד הבחירות
בעקבות תיקון חוק שהתקבל לאחרונה, כל הבחירות למועצות האזוריות ולועדים המקומיים, יתקיימו ב30.10.18 בדומה למועד הבחירות לרשויות המקומיות. יובהר, כי יום הבחירות למועצות האזוריות הינו
יום שבתון.
הזכאות ליום השבתון כוללת עובדים הרשומים בפנקס הבוחרים של המועצה האזורית שהבחירות נערכות בה, גם אם מקום עבודתם הוא ברשות/מועצה שלא חל בה יום השבתון. עובד שזכאי ליום השבתון אינו מחויב לעבוד ביום הבחירות, ולא ינוכה לו על כך יום חופש.
מי שזכאי ליום השבתון ועבד אצל המעסיק לפחות 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות זכאי לשכר הרגיל שהיה משתכר עבור יום זה.
כמו כן, שירותי התחבורה והשירותים הציבוריים יפעלו כסדרם ביום זה (שר הפנים יחליט לגבי השירותים שייחשבו שירותים ציבוריים לעניין זה, ויפרסם הודעה על כך לא יאוחר מ- 35 ימים לפני יום הבחירות).
הזכות להבחר למועצה ולועד מקומי
כל מי שעומד בקריטריונים להלן, רשאי להבחר למועצת המועצה האזורית:
- שמו רשום בפנקס הבוחרים של המועצה.
- ביום הגשת מועמדותו הוא בן 21 שנים ומעלה.
- מקום מגוריו הקבוע, ביום הגשת מועמדותו, הוא בתחום המועצה.
- הוא אינו עובד המועצה במשכורת.
- אם הוא עובד המדינה במשכורת - עבודתו אינה קשורה בעניני המנהל המחוזי או השלטון המקומי, ואין היא עלולה להביא לידי סתירה או אי התאמה בין תפקידיו בשירות המדינה ובין תפקידיו כחבר המועצה.
- אם הוא עובד במשכורת ברשות מקומית אחרת - עבודתו האמורה לא עלולה להביא לידי סתירה או אי התאמה בין תפקידיו בשירות הרשות המקומית האחרת ובין תפקידיו כחבר המועצה.
- הוא אינו מנוע מכך לפי חוק.
- הוא לא הוכרז פסול דין.
- הוא לא הוכרז כפושט רגל, ואם ניתן לו צו שחרור החלטי או צו המבטל את ההכרזה, משום שחובותיו שולמו במלואם - עברו שנתיים ממועד מתן תוקף לצו כאמור.
*** בבחירות לועד מקומי- כל התייחסות למועצה תהיה לועד המקומי וכל התייחסות למועצה האזורית תהיה ליישוב.
על אף האמור לעיל, מי שמתקיימים לגביו אחד מאלו, אינו רשאי להבחר למועצת המועצה האזורית:
- מי שכיהן כמנכ"ל של המועצה האזורית שלושים חודשים לפחות, אינו זכאי להיכלל ברשימת מועמדים ולהיבחר לחבר המועצה בבחירות שייערכו באותה מועצה אזורית במהלך כהונתו ובבחירות כאמור שייערכו בשנתיים שמיום סיום כהונתו.
- מי שנידון בפסק דין סופי לעונש מאסר בפועל לתקופה העולה על שלושה חודשים וביום הגשת רשימת המועמדים טרם עברו שבע שנים מהיום שגמר לשאת את עונש המאסר בפועל, אלא אם כן קבע יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית כי אין עם העבירה שבה הורשע, בנסיבות הענין, משום קלון.
הזכות לבחור לראשות המועצה ולועד המקומי
כל תושב המועצה האזורית, שרשום בפנקס הבוחרים, קרי מתקיימים בו התנאים להלן, רשאי לבחור בבחירות לועד המקומי ולראשות המועצה;
- ביום הקובע היה תושב של המועצה האזורית (או הישוב בבחירות לועד מקומי).
- ביום הבחירות יהיה בן 17 שנים לפחות.
בחירת ראש המועצה
במקביל לבחירות לועדים המקומיים, נערכות גם בחירות ישירות לראשות המועצה. הבחירות יעשו בקליפיות חשאיות וחסויות.
בבחירות לראשות המועצה, נבחר מי שקיבל את המספר הגבוה ביותר של קולות כשרים, ובלבד שקיבל לפחות 40% מכלל הקולות הכשרים. במקרה בו לא קיבל אף מועמד 40% מהקולות הכשרים, או במקרה בו קיבלו 2 מועמדים מספר שווה של קולות שהוא יותר מ40%, המועצה תערוך בחירות חוזרות בתוך 14 יום מיום הבחירות.
הבחירות לועד המקומי
במקביל לבחירות לראשות המועצה האזורית, מתקיימות גם בחירות לועדים המקומיים בישובי המועצה האזורית. ההצבעה לועדים המקומיים תעשה בקלפיות חשאיות וחסויות.
כל קבוצת אנשים הרשומה בפנקס בוחרים של ישוב והמונה שני אחוזים לפחות ממספר בעלי זכות הבחירה בישוב, אך לא פחות מחמישה אנשים, רשאית להגיש רשימת מועמדים בבחירות לועד המקומי של אותו ישוב.
ועד מקומי יבחר בישיבתו הראשונה את אחד מחבריו לראש הועד. הבחירה תיעשה בהצבעה גלויה והמועמד שיקבל למעלה ממחצית הקולות של כל חברי הועד הוא הנבחר. במידה ולא קיבל שום מועמד רוב כאמור, תיערך הצבעה שנית והמועמד שיקבל למעלה ממחצית הקולות של חברי הועד המצביעים הוא הנבחר.
סוגי הועדים המקומיים השונים
ישנן ארבע אפשרויות לבחירת/ קביעת חברי הועדים המקומיים, כמצויין בתמצית להלן:
- "זהות בועדים" בישוב שיתופי
בישוב שיתופי חברי ועד ההנהלה של האגודה החקלאית להתיישבות של אותו ישוב, יכהנו גם כחברי הועד המקומי (להלן: "ועד מקומי בזהות ועדים").
הערות -
- אין כל זהות בועדים עצמם, אלא מדובר אך ורק בזהות פרסונלית של האנשים המכהנים בשני הועדים הנפרדים (ומכאן שהמונח הנכון הינו "זהות בועדים").
- הזהות בועדים תהיה רק למול האגודה החקלאית (ולא אגודה קהילתית או אחרת).
- צירוף נציגות לועד מקומי
בנסיבות מתאימות רשאי שר הפנים, להורות כי בנוסף לחברי ועד הנהלת האגודה החקלאית המהוים חברים של הועד המקומי, יתווספו לועד המקומי גם נציגים שאינם חברים באגודה החקלאית.
- ועד מקומי נבחר
בנסיבות מתאימות, יורה שר הפנים על עריכת בחירות , וזאת אם מספר הבוחרים בישוב שאינם חברי האגודה החקלאית עולה על מספר הבוחרים חברי האגודה החקלאית, או לבקשת שיעור מסויים מהבוחרים בישוב.
- ועד מקומי בישוב שאינו שיתופי
בישוב שאינו שיתופי יתקיימו בחירות לבחירת חברי הועד המקומי.
קביעת המודד לצורך קביעת מספר חברי המועצה מישוב
קביעת המודד הכללי תהיה על פי קביעת שר הפנים ולפי העקרונות להלן
בשים לב ללוחות הזמנים המפורטים להלן.
- "מודד כללי" - מספר התושבים המקנה לאזור זכות לבחור נציג אחד למועצה.
"
עודף" - מספר התושבים שנותר לאחר חילוק מספר כל התושבים באזור למודד הכללי.
"
תושב" - מי שביום ה-97 שלפני יום הבחירות למועצה רשום בפנקס בוחרים של אזור ולא נתקבלה לגביו הודעה שיש למחקו מהפנקס וכן מי שעל פי הודעה כאמור יש לרשמו בפנקס.
- אזור זכאי לבחור למועצה נציג אחד לכל מודד כללי שבמספר תושביו ולעודף העולה על מחצית המודד הכללי; אזור שהוא יישוב שמספר תושביו אינו מגיע כדי מודד כללי זכאי לנציג אחד.
- לקראת כל בחירות למועצה יקבע השר, על פי שיקול דעתו, את המודד הכללי לאחר שנתקיימו אלה:
- לא יאוחר מהיום ה-87 שלפני יום הבחירות, תקבל המועצה החלטה בדבר המודד הכללי שהיא תציע לשר;
- לא יאוחר מהיום ה-84 שלפני יום הבחירות, תעביר המועצה לשר את הצעתה לפי פסקה (א) ותפרסם בכל אזור שבתחום המועצה האזורית הודעה על ההצעה האמורה; בהודעה יצוין שכל תושב של אותו אזור רשאי, לא יאוחר מהיום ה-7 שלאחר יום פרסום ההודעה, להגיש למועצה את הערותיו והשגותיו לגבי המודד הכללי המוצע;
- לא יאוחר מהיום ה-74 שלפני יום הבחירות, תעביר המועצה לשר את ההערות וההשגות שהוגשו לפי פסקה (ב); לאחר ששקל את הצעת המועצה ולאחר שעיין בהערות ובהשגות האמורות, יקבע השר את המודד הכללי לא יאוחר מהיום ה-63 שלפני יום הבחירות, ויודיע בכתב את קביעתו האמורה למועצה ולמנהל הבחירות.
- לא העבירה מועצה לשר הצעה בדבר המודד הכללי כאמור בסעיף (3)(ב), יהיה כל אזור בתחום המועצה האזורית זכאי לבחור נציג אחד בלבד למועצה; ואולם אזור שמספר הבוחרים בו עולה על 750, יהיה זכאי לבחור שני נציגים למועצה.
- לא יאוחר מהיום ה-56 שלפני יום הבחירות, יפרסם מנהל הבחירות בכל אחד מן האזורים, הודעה בדבר מספר הנציגים שאותו אזור זכאי לבחור למועצה.
תוצאות הבחירות למועצה
בישובים הזכאים לבחירת נציג אחד למועצה, יבחר הנציג מהרשימה שקיבלה את המספר הגדול ביותר של קולות כשרים. במקרה בו קיבלו 2 רשימות או יותר מספר שווה של קולות, והוא המספר הגדול ביותר של קולות כשרים, ייקבע נציג היישוב במועצה על ידי הגרלה שתערוך ועדת הבחירות בפיקוח מנהל הבחירות.
בישובים הזכאים לבחירת יותר מנציג אחד למועצה, כל רשימה תזכה במספר נציגים במועצה, כמספר השלם המתקבל מסך כל הקולות הכשרים שקיבלה הרשימה, חלקי המספר השלם המתקבל מחילוק המספר הכולל של הקולות הכשרים שניתנו ביישוב מסויים בבחירות למועצה, במספר הנציגים למועצה מטעם אותו ישוב העומדים לבחירה.
בקשות מימון בחירות
כל מועמד לראשות מועצה אזורית, זכאי למימון בחירות מאוצר המדינה. על מנת לקבל את המימון, יש להגיש בקשה למימון, עד
חמישה (5) ימים לפני מועד הבחירות. התנאים לקבלת מימון בחירות לראשות מועצה אזורית, כמו גם הסכום לו זכאי מועמד, קבועים בחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993.
חשוב לציין, כי ישנה חשיבות רבה למילוי טופס בקשה באופן מלא ומדויק וכן להגשת הטופס במועד הקבוע בחוק, שכן במידה ורשימת מועמדים תזכה במנדטים אך לא תגיש את בקשת המימון במועד ובאופן תקין- לא ישלום דבר.
את טופס הבקשה למימון ניתן למצוא באתר משרד הפנים.
הצבעות חיילים
כאשר מתקיימות בחירות במועצות האזוריות, ישנן שתי דרכים בהן יכולים החיילים להצביע:
- שחרור החיילים ביום הבחירות על ידי פנייה ישירה למפקדים- פנייה באמצעות מכתב למפקד הישיר של החייל, בו מתבקש המפקד לשחרר את החייל ביום הבחירות להצבעה ישירה בקלפי הרגילה.
- הצבעה בקלפי חיילים בסוף השבוע שלפניי יום הבחירות- בכל מועצה יוצבו "קלפיות חיילים" אשר יהיו פתוחות במהלך סוף השבוע שקודם ליום הבחירות, בהן יוכלו חיילים שלא יכולים לצאת ביום הבחירות, בשיטה של מעטפות כפולות.
כל חייל (שירות סדיר, קבע או מילואים) הרשום בפנקס הבוחרים של המועצה האזורית, רשאי להצביע בקלפיות חיילים.
תעמולת בחירות
על תעמולת הבחירות למועצה האזורית, יחולו הוראות חוק הבחירות (דרכי תעמולה), התשי"ט-1959. ככלל, הוראות והגבלות החוק, חלות על תעמולת הבחירות בתקופת 90 הימים שקודמים ליום הבחירות, ויום הבחירות עצמו.
*** האמור אינו מהווה חוות דעת משפטית וכל סוגיה צריכה להבחן לגופה
*** לרשותכם לצורך שאלות ו/או הבהרות נוספות
בברכה, |
בראש סומך, חברת עורכי דין |